گره از کار مردم باز کنید

شهروند| حسن روحانی صبح دیروز در نشست هم‌اندیشی مدیران دولت به سخنانی اشاره کرد؛ رئیس‌جمهوری تلویحا به موضوع فیلترینگ اشاره کرد و با طرح این بحث که «نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از شبکه‌های اجتماعی بدشان می‌آید»، به وزیر ارتباطات خود گفته که «اشتغال در فضای مجازی نباید آسیب ببیند» اما مهمترین بخش از سخنان روحانی خطاب به مدیران ارشد دولتی بود که با انتقاد از «ترس و واهمه» آنان و «روزه سکوتی» که گرفتند، روند کار در اداره کشور را کند کرده است. رئیس‌جمهوری بار دیگر کشور را به آرامش دعوت کرد و خاطرنشان کرد که باید برادرانه با همدیگر کار کنیم. وی همچنین با بیان این‌که با برنامه‌ریزی و نظارت درست می‌توانیم به برنامه‌های خود در بودجه برسیم، گفت که «یکی از کارهایی که امسال در بودجه آمده و امیدوارم اجرایی و عملیاتی شود، همین بودجه عملیاتی است» که در تعریف آن اشاره کرد که «پولی که به یک دستگاه می‌دهیم، براساس عملکردش است.»
آنچه می‌ماند خدمت
به مردم و خوشحال‌کردن مردم است
رئیس دولت تدبیر و امید با بیان این‌که بالاتر از خواندن دعا و حتی قرآن مجید و حتی نماز مستحب خدمت به مردم است، اظهار کرد: این همه روایت به ما می‌گوید که خداوند رحمت و رضوانش را شامل حال کسی می‌کند که مشکلی از پیش پای مردم بردارد. روحانی با بیان این‌که رئیس و مرئوس بودن اعتباری است، آنچه می‌ماند خدمت به مردم و خوشحال‌کردن مردم است، تصریح کرد: اگر خانواده شما به اداره‌ای بروند و کاری داشته باشند و بخواهند معطل‌شان کنند و از این اتاق به آن اتاق ببرند و از این اوراق به آن اوراق بکشانند و امروز را به فردا بیندازند، شما چه حالی پیدا می‌کنید؟ اگر رفتار آن اداره با پدر و مادر، فرزند شما، یک رفتار انسانی مودبانه و خوشحال‌کننده باشد، شما چه روحیه‌ای پیدا می‌کنید؟


کشور اداره‌اش و مدیریتش
بر عهده و از آن ملت است
وی با بیان این‌که باید باورمان شود که کشور، اداره‌اش و مدیریتش برعهده و از آن ملت است،‌ خاطرنشان کرد: ما باید باورمان شود که چیزی بالاتر از نوکری ملت نداریم. برای ما بالاتر از این نیست که خادمی برای مردم باشیم و اگر کسی خودش را بالاتر از خادمی می‌داند، پس معنای حکومت اسلامی و حتی مفهوم مردم‌سالاری دینی را لمس و حس نکرده است. رئیس‌جمهوری افزود: اساس دولت همین است و سخن من همین یک کلمه است، به فکر مردم باشیم و برای خدمت به مردم تلاش کنیم و به مردم احترام کنیم.
مدیران دولتی ما روزه سکوت گرفتند
در هر کاری اگر مردم را قانع کنیم، نه این‌که تهدید کنیم و مردم را همراه کنیم و مردم از ما پشتیبانی کنند، موفق می‌شویم، برای مدیریت بازار ارز، در برابر دشمنان، در بحث اشتغال با پشتیبانی مردم موفق می‌شویم و اگر مردم مشکلات را درست درک نکنند و دیگران مردم را تحریک کنند، مردم ناراحت می‌شوند، عصبانی می‌شوند و ممکن است در خیابان بیایند. ما مدیران ارشد دولت کم با مردم حرف می‌زنیم، مدیران دولتی ما روزه سکوت گرفتند، نمی‌دانم از چه کسی می‌ترسند. اگر از اخم این و آن می‌ترسند کنار بروند، واجب نیست ۴‌سال به صندلی بچسبند، مدیران دارای اختیارات هستند و باید از اختیارات خود استفاده کنند؛ آدمی که از اخم یک‌نفر می‌ترسد، حق ندارد این صندلی را بچسبد، رها کند برود. تا بر صندلی مسئولیت نشسته‌ای باید مدیریت کنید.
گره از کار مردم کم کردیم
انقلاب را فهمیده‌ایم
رئیس دولت دوازدهم با بیان این‌که اساس این انقلاب آن است که ما به مردم احترام کنیم و مشکل مردم را حل کنیم، یادآور شد: اگر دولت در طول جلساتش و در طول هفته و ماهش آیین‌نامه‌ای را وضع کند که گره‌ای را باز کند و اگر ۲۰ خوان عبور تولیدکنندگان را امسال تبدیل به ۱۰ خوان کردیم و گرفتاری مردم را نصف کردیم، معلوم است چهلمین‌ سال انقلاب است و انقلاب را فهمیده‌ایم. اگر این ۲۰ گره را ۲۱ گره کردیم، معلوم است که راست نمی‌گوییم و در مسیر انقلاب نیستیم. اساس حکومت بعد از رضای خدا، رضای خلق خدا است. روحانی با اشاره به نحوه تخصیص بودجه امسال بیان کرد: تاکنون پولی که در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گرفت، براساس کارمنداش بود، دستگاه می‌گفت این تعداد کارمند دارم،‌ این تعداد کنگره و کنفرانس برگزار کردم، این تعداد میز و صندلی می‌خواهم اما امسال دیگر این‌گونه  نیست.
چرا بعضی‌ها از موبایل بدشان می‌آید
رئیس‌جمهوری با اشاره به فضای مجازی اظهار کرد: فضای مجازی برای همین است، برای عامه مردم است،‌ برای امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر است، بعضی این را قبول ندارند و می‌خواهند در خیابان یقه مردم را بگیرند؛ خب همین موبایل برای امر به معروف و نهی از منکر است، من نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از موبایل بدشان می‌آید. روحانی با اشاره به رویکرد منفی برخی از افراد با شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از شبکه‌های اجتماعی بدشان می‌‌‌‌آید، از این‌که مردم اطلاعات داشته باشند، بدشان می‌آید. می‌گویند مردم اطلاعات نداشته باشند تا شب راحت بخوابند،‌ بله مردم راحت بخوابند اما اطلاعات داشته باشند. وی با اشاره به تدوین منشور حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: ما حقوق شهروندی را تدوین و اعلام کردیم مبنای حقوق شهروندی اطلاع مردم از حق نظارت است، مردم باید انتقاد کنند از ما انتقاد کنید؛ چرا که ما دل‌نازک و زودرنج نیستیم و برای یک انتقاد آسمان و زمین را به هم  نمی‌بافیم.
از رئیس‌جمهوری انتقاد کنید
 برخی‌ها خیلی خوشحال می‌شوند
رئیس قوه مجریه با بیان این‌که ظاهرا جز دولت از کس دیگری هم نمی‌توانید انتقاد کنید، ابراز کرد: از رئیس‌جمهوری انتقاد کنید؛ چرا که برخی‌ها خیلی خوشحال می‌شوند، انتقادکردن جزو حقوق شهروندی است. ما باید فضا را برای اطلاع مردم و برای اظهارنظر مردم فراهم کنیم، این وظیفه ماست.
روحانی با بیان این‌که دولت برای ارز تصمیماتی را اتخاذ کرده است، عنوان کرد: من به‌صراحت می‌گویم ممکن است خوشایند نباشد برای برخی اما من از سیستم ارز در 4 ‌سال گذشته ناراضی بودم. از سیستم فعلی هم راضی نیستم. 4 ‌سال گذشته چطور بود؟ ارز اینجوری تقسیم می‌شد که با گرفتاری فراوان اسکناس فراهم می‌شد، در هواپیما می‌گذاشتیم، می‌آوردیم فرودگاه، عده‌ای به همراه ماشین مسلح می‌بردیم تا این پول را به بانک مرکزی برسانند و صبح چند تا گونی می‌بردیم، برای صرافی‌ها. صرافی‌ها هم که خدا عاقبت همه ما را به خیر کند؛ این‌که چطور تقسیم می‌کردند، والله نمی‌دانیم.
یک روزی باید رابطه صرافی‌ها
با تقسیم ارز را قطع کنیم
رئیس دولت تدبیر و امید با تأکید بر این‌که یک روزی نیاز بود ارز را نرخ واحد اعلام کنیم، بیان کرد: یک روزی باید رابطه صرافی‌ها با تقسیم ارز را قطع کنیم. من از اولین روز دولت یازدهم هم گفتم و انتقاد کردم. گاهی هم با لحن تند با مسئولان حرف زدم. روحانی به شرایطی که در این چند ماه پیش آمده است، اشاره کرد و گفت: چه کسانی این شرایط را به وجود آوردند؟ گرگان خارجی یا برخی افراد سودجوی داخلی؟ چه مقدار روانی بود و چه مقدار فشار خارجی؟ چه مقدار تبلیغاتی و چه مقدار که نمی‌توانم بگویم از کجا؟ همه چیز را نمی‌شود گفت.
اشتغال در فضای مجازی نباید آسیب ببیند
روحانی خطاب به وزیر ارتباطات و مسئولان فضای مجازی یادآور شد: یک راه ایجاد اشتغال برای ما از طریق فضای مجازی‌ است و هر اقدامی که فکر می‌شد در این راه برای مبارزه با مسائل اخلاقی و امنیتی و مبارزه با تروریست انجام شود، صورت گرفته است؛ اما همچنان اشتغال در فضای مجازی نباید آسیب ببیند. وی اضافه کرد: اشتغال در فضای مجازی به بیش از دو ‌میلیون رسیده است و ما باید در این زمینه تسهیل ایجاد کنیم؛ چراکه اشتغال یک اصل خدشه‌ناپذیر برای ما بوده که باید برای آن راه‌حل‌های درست و دقیق پیدا کنیم.
هیچ‌کس از آن شعار استقلال، آزادی
و جمهوری اسلامی برنگشته‌ است
رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به این‌که اذیت‌نکردن مردم و کمک‌کردن به مردم وظیفه ما است، عنوان کرد: امیدواریم در همه زمینه‌ها ازجمله صنعت و کارگاه‌های کوچک و بزرگ و همه زمینه‌ها بتوانیم به خوبی پیش برویم و امیدوارم این جلسه جلسه پرخیر و برکتی باشد و دوباره تکرار شود و بتوانیم با هماهنگی کارگاه را پیش ببریم. روحانی با بیان این‌که باید به آینده کشور کاملا مطمئن باشیم، گفت: باید به بقای این انقلاب و نظام صددرصد مطمئن باشیم؛ چراکه جمهوری اسلامی به دست این ملت بزرگ و عنایات حق به وجود آمده است و هیچ‌کس از آن شعارهای اول انقلاب که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود، برنگشته‌ است و ملت همواره به دنبال این شعارها هستند.
برادرانه در کنار هم باشیم
تبلیغات دشمنان در روحیه ملت ما تاثیرگذار نیست و نباید در روحیه ما نیز تاثیرگذار باشد؛ باید دست در دست یکدیگر بگذاریم، تلاش کنیم و نگذاریم شکاف‌ها در جامعه ما بیشتر شود. برادرانه در کنار هم باشیم. هیچ تردیدی ندارم،‌ سال ۹۷‌سال بهتری خواهد بود. تورم ما در دو‌ سال گذشته تک‌رقمی بود؛ باید جاذبه‌های سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم.